Uleiurile de motor din Formula 1 nu au numai rol de lubrifiere şi de curăţare, aşa cum ar putea părea la prima vedere. De fapt, pe lângă aceste două funcţii „banale”, un ulei de calitate trebuie să aibă capacitatea de a absorbi căldura generată de componente, în special cea a pistoanelor, care poate ajunge până la 350 de grade în timpul unei curse. În plus, uleiul trebuie să combată uzura motorului, în condiţiile în care regulamentul impune o limitare a turaţiei de 18.000 de rotaţii pe minut. Un alt aspect inedit este că pelicula de ulei dintre rulmenţi este de 50 de ori mai subţire decât grosimea unui fir de păr, iar orice întrerupere a procesului de lubrifiere poate avea ca efect o defecţiune la motor.
Uleiurile de motor din Formula 1 funcţionează în mod regulat la temperaturi de aproximativ două ori mai mari decât cea de pe maşinile de serie. Astfel, uleiul este introdus în motor la temperaturi de circa 110 grade Celsius şi este schimbat după fiecare cursă, astfel că poate avea o durată de viaţă mai mică, ceea ce permite producătorului să se concentreze pe calităţile acestuia în detrimentul fiabilităţii. În plus, uleiului este introdus în motor cu o viteză de aproximativ 70 de litri pe minut, iar producătorii trebuie să se asigure că în cadrul acestui proces de pompare nu vor apărea zone de aer.
Dacă în cazul maşinilor de serie uleiul de motor este stocat în baia de ulei, monoposturile de Formula 1 au două rezervoare pentru acesta. Primul dintre ele este montat în faţa motorului şi conţine aproximativ 5 litri de ulei, iar al doilea este poziţionat de regulă cât mai jos şi conţine doar 1 litru de ulei. Al doilea rezervor este folosit ca sistem de rezervă pentru situaţiile în care uleiul din primul rezervor scade sub un anumit nivel, însă acest lucru se întâmplă destul de rar. Motivul? Un motor de Formula 1 consuma 0.5 – 1 litru de ulei pentru 100 km, astfel că pentru o cursă tipică de 300 km este nevoie de cel mult 3 litri de ulei.